A arte como elemento de poder e propaganda no Império Neoassírio

AutorBruno Alves Barros
CargoMestre. Doutorando, Universidade Eötvös Loránd, Escola Doutoral em História, Departamento de Assiriologia e Estudos Hebraicos, Budapeste, Hungria
Páginas494-510
Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 46, p. 494-510, set./dez. 2020.
ISSN 2175-7976 DOI https://doi.org/10.5007/2175-7976.2020.e70896
artigo
original
494/623
A ARTE COMO ELEMENTO DE
PODER E PROPAGANDA NO IMPÉRIO
NEOASSÍRIO
Art as an element of power and propaganda in the Neo-Assyrian Empire
Bruno Alves Barrosa
https://orcid.org/0000-0002-8358-5141
E-mail: brunobarrospr@gmail.com
a Universidade Eötvös Loránd, Escola Doutoral em História, Departamento de Assiriologia e
Estudos Hebraicos, Budapeste, Hungria
histórias em contextos globais
Esboços, Florianópolis, v. 27, n. 46, p. 494-510, set./dez. 2020.
ISSN 2175-7976 DOI https://doi.org/10.5007/2175-7976.2020.e70896 495/623
RESUMO
Este artigo tem como objetivo apresentar o propósito da arte no império neoassírio, seu contexto histórico

arte no Império Neoassírio, e de documentos históricos e arqueológicos foi realizada. Pode-se observar
que, ao contrário da percepção geral, os palácios neoassírios não se restringiam meramente a um
complexo residencial real, mas também possuíam uma função político-social. Os palácios, a partir do
reinado de Assurnasirpal II, foram decorados com temas mesopotâmicos tradicionais, mas as esculturas
e os relevos artísticos presentes não tinham apenas o objetivo de decorar o palácio e sim estabelecer o
direito divino real perante seus súditos, especialmente a elite da qual o rei era dependente politicamente.
Essas características artísticas palacianas permaneceram ao longo dos séculos e tiveram seu auge
durante o reinado de Senaqueribe, durante o qual também foi possível constatar inovações artísticas.

várias discrepâncias entre si, principalmente no que se refere à audiência. Pode-se se concluir, ao
considerar como exemplo a tomada da cidade de Laquis no palácio de Senaqueribe, que as esculturas
e relevos artísticos poderiam ser direcionados a uma determinada audiência, e que eles, ao contrário de
documentos escritos, omitiam certos acontecimentos que permaneciam acessíveis somente às pessoas

PALAVRAS-CHAVE
Império Neoassírio. Relevos artísticos. Propaganda assíria.
ABSTRACT
The present article aims to introduce the purpose of art in the Neo-Assyrian Empire, its historical context

Neo-Assyrian Empire and in historical and archaeological documents. Contrary to general perception,
the Neo-Assyrian palaces were not only restricted to a royal residence complex, but they also had a
social-political function. By the time of Ashurnasirpal II, the palaces were decorated with Mesopotamian
traditional motifs, but its sculptures and artistic reliefs were not only intended to decorate the palace,
but to establish the royal right before their subjects, especially the elite that the king depended upon
politically. These palatial artistic features remained over the centuries and peaked during the reign of
Sennacherib, where it is possible to notice artistic innovations. In examining the archaeological and
historical evidences of his palace and contrast them, it is possible to identify many discrepancies, mainly
concerning his intended audience. We are able to conclude, taking the Lachish assault in the palace
of Sennacherib as an example, that sculptures and artistic reliefs could be targeted to a determined
audience and, unlike written documents, they omitted certain events that would remain accessible only
to people whom the king trusted.
KEYWORDS
Neo-Assyrian Empire. Artistic reliefs. Assyrian propaganda.

Para continuar a ler

PEÇA SUA AVALIAÇÃO

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT