Anglo-americanos no cinema do stalinismo tardio: os satélites europeus

AutorMoisés Wagner Franciscon
CargoUFPR/SEED-PR, História, Curitiba/Campo Mourão, Paraná, Brasil.
Páginas199-225
Esboços, Florianópolis, v. 29, n. 52, p.772-798, set./dez., 2022.
ISSN 2175-7976 DOI http://doi.org/10.5007/2175-7976.2022.e78200
artigo
original
ANGLO-AMERICANOS NO CINEMA DO
STALINISMO TARDIO: OS SATÉLITES
EUROPEUS
Anglo-Americans in The Cinema of Late Stalinism: The European Satellites
Moisés Wagner Franciscona
https://orcid.org/0000-0001-7795-3270
E-mail: mw.franciscon@hotmail.com
a UFPR/SEED-PR, História, Curitiba/Campo Mourão, Paraná, Brasil.
.
Esboços, Florianópolis, v. 29, n. 52, p.772-798, set./dez., 2022.
ISSN 2175-7976 DOI http://doi.org/10.5007/2175-7976.2022.e78200
Anglo-americanos no cinema do stalinismo tardio
____________________________________________________________________________________________________________
773/824
RESUMO
Durante o stalinismo tardio (1945-53), o cinema soviético, como o americano, produziu várias
películas veiculando mensagens de interesse governamental. A propaganda soviética transparece
em filmes como Zagovor obrechonnykh, 1950, apesar do trabalho artístico do diretor Mikhail
Kalatozov. Por meio da sócio-história cinematográfica de Marc Ferro pode-se apreciar a construção
de um discurso legitimador dos novos regimes socialistas locais, da condução da luta política contra
o titoísmo (acusado de se aliar e se subordinar ao imperialismo anglo-americano) e a passagem do
Leste Europeu da influência ocidental (ora inglesa, ora alemã) para a soviética (cumprindo o papel
do antigo pêndulo russo), e o fim da experiência democrática liberal, trocada pela da democracia
popular, com a derrota do novo rival americano e de seu Plano Marshall na região, substituídos pelo
COMECOM.
PALAVRAS-CHAVES
Guerra fria. Stalinismo. Cinema soviético.
ABSTRACT
During late Stalinism (1945-53), Soviet cinema, like the American one, produced several films
conveying messages of governmental interest. Soviet propaganda appears in films such as Zagovor
obrechonnykh, 1950, despite the artistic work of director Mikhail Kalatozov. Through Marc Ferro's
cinematographic socio-history, one can appreciate the construction of a discourse that legitimizes
the new local socialist regimes, the conduct of the political struggle against Titoism (accused of
allying and subordinating to Anglo-American imperialism) and the passage from Eastern Europe to
Western influence (now English, now German) for the Soviet (fulfilling the role of the old Russian
pendulum), and the end of the liberal democratic experience, exchanged for that of popular
democracy, with the defeat of the new American rival and his Marshall Plan in the region, replaced
by COMECOM.
KEYWORDS
Cold war. Stalinism. Soviet cinema.

Para continuar a ler

PEÇA SUA AVALIAÇÃO

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT