A gente faz um zongo aqui': migrações contemporâneas ganesas e apropriações urbanas (2014-2020)

AutorMichelle Maria Stakonski Cechinel
CargoUniversidade do Estado de Santa Catarina, Departamento de História, Programa de Pós-Graduação em História, Florianópolis, SC, Brasil
Páginas471-491
Esboços, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 471-491, maio/ago. 2021.
ISSN 2175-7976 DOI https://doi.org/10.5007/2175-7976.2021.e72513
artigo
original
471/635
A GENTE FAZ UM
ZONGO
AQUI”:
MIGRAÇÕES CONTEMPORÂNEAS
GANESAS E APROPRIAÇÕES
URBANAS (2014-2020)
“We put together a Zongo here”: contemporary Ghanaian migrations
and urban appropriations (2014-2020)
Michelle Maria Stakonski Cechinelab
http://orcid.org/0000-0001-5574-6633
E-mail: miimss@gmail.com
a Universidade do Estado de Santa Catarina, Departamento de História, Programa de
Pós-Graduação em História, Florianópolis, SC, Brasil
b Universidade do Extremo Sul Catarinense, Unidade de Humanidades, Ciência e
Educação, Departamento de História, Criciúma, SC, Brasil
histórias em contextos globais
Esboços, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 471-491, maio/ago. 2021.
ISSN 2175-7976 DOI https://doi.org/10.5007/2175-7976.2021.e72513 472/635
RESUMO
     zongos,
assentamentos étnico-religiosos na região de Gana, para a cidade de Criciúma, na região Sul do Brasil,
entre 2014 e 2020. Intenta-se compreender, com base na ideia de uma “cultura da itinerância”, as
dinâmicas migratórias forjadas no contexto histórico de deslocamento desses sujeitos e a forma como
os migrantes ganeses reconstituem suas identidades étnicas em trânsito. A hipótese defendida é a de
que o modo como esses migrantes se inserem na cidade – formando, de um lado, espaços tensionados
próprios para ganeses provenientes de zongos
para ganeses não zongorianos, especialmente da etnia axânti – representa uma extensão das tensões
de organização social e histórica do local de origem: Gana. Assim, o artigo procura apontar como, em
        
suas identidades, reproduzindo em trânsito dinâmicas sociais de separação espacial e cultural na
sociedade de acolhimento – no caso estudado, Criciúma.
PALAVRAS-CHAVE
Gana.
ABSTRACT

religious settlements in the region of Ghana, to the city of Criciúma, in the southern region of Brazil,
between 2014 and 2020. The intention is to understand the migratory dynamics forged in the historical
context of displacement of these individuals and the way they rebuild their ethnic identities in transit,
based on the idea of an “itinerary culture”. The hypothesis defended is that the way these migrants
interact with the city – forming tensioned spaces suitable for Ghanaians who previously lived in

especially belonging to the Axanti ethnic group – represents an extension of the of social and historical
tensions related to the place of origin, Ghana. In this sense, the article intends to point out how, during
          

host society - in the case studied, Criciúma.
KEYWORDS


Para continuar a ler

PEÇA SUA AVALIAÇÃO

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT