A história universal entre a escrita da história e a travessia atlântica: produção e circulação de compêndios escolares franceses no Brasil (1820-1855)

AutorLuis Ernesto Barnabé
CargoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Departamento de História, Assis, SP, Brasil
Páginas506-528
Esboços, Florianópolis, v. 26, n. 43, p. 506-528, set./dez. 2019.
ISSN 2175-7976 DOI https://doi.org/10.5007/2175-7976.2019.e60304
artigo
original
506/648
A HISTÓRIA UNIVERSAL ENTRE
A ESCRITA DA HISTÓRIA E A
TRAVESSIA ATLÂNTICA: PRODUÇÃO
E CIRCULAÇÃO DE COMPÊNDIOS
ESCOLARES FRANCESES NO BRASIL
(1820-1855)
The Universal History between the Writing of History and the Atlantic
Crossing: Production and Circulation of French Textbooks in Brazil
(1820-1855)
Luis Ernesto Barnabé
https://orcid.org/0000-0003-1723-7197
E-mail: luis.ernesto@uenp.edu.br
a Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis,
Departamento de História, Assis, SP, Brasil
histórias em contextos globais
Esboços, Florianópolis, v. 26, n. 43, p. 506-528, set./dez. 2019.
ISSN 2175-7976 DOI https://doi.org/10.5007/2175-7976.2019.e60304 507/648
RESUMO
O Précis de l'Histoire Ancienne, de Charles Cayx e Auguste Poirson, juntamente com outros quatro
précis, integrava uma inovadora proposta de um curso de História para os  franceses.
Essa coleção, concluída em 1830, seria adotada pelo governo brasileiro em 1838, na forma de tradução,
para o recém-inaugurado Imperial Colégio de Pedro II. O objetivo deste artigo é fazer uma análise que
entrecruze, por um lado, a acomodação entre as perspectivas de História Universal de Bossuet e

suporte (o précis) quanto do público para qual se destinava – e, por outro, o fato de esta escrita da
História integrar projetos de nação e civilização do Império brasileiro ao atravessar o Atlântico. Desta
análise se constatam tensões e disputas pela construção de inteligibilidade da história num campo de
batalha que não era exclusivo dos historiadores: o compêndio escolar.
PALAVRAS-CHAVE
História antiga escolar. História universal. Manual escolar.
ABSTRACT
The Précis de l'Histoire Ancienne, by Charles Cayx and Auguste Poirson, along with four more précis,
integrated an innovative proposal of a History course for the French . This collection,
completed in 1830, would be adopted by the Brazilian government in 1838, in a translated edition, for
the recently opened Imperial Colégio de Pedro II. The purpose of this article is to make an analysis that
intertwines, on the one hand, the accommodation between the perspectives of Bossuet’s Universal
History and the Enlightenment of Heeren – resulting from the exercise of a writing of History under the
précis) and the public which it was aimed at – and, on the other hand,
the fact that this writing of history integrates projects of nation and civilization of the Brazilian Empire
   

KEYWORDS
Ancient history for school. Universal history. Textbook.

Para continuar a ler

PEÇA SUA AVALIAÇÃO

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT