Pós-graduação, construção de curso e conjuntura brasileira: breves reflexões

AutorAdriana Ramos
CargoUniversidade Federal Fluminense (UFF)
Páginas245-252
245
R. Katál., Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 245-252, maio/ago. 2017 ISSN 1982-0259
Pós-graduação, construção de curso e conjuntura
brasileira: breves reflexões
Adriana Ramos
Universidade Federal Fluminense (UFF)
Recebido em 15.11.2016. Aprovado em 21.02.2017.
ENSAIO TEMÁTICO: PÓS-GRADUAÇÃO E SERVIÇO SOCIAL
Pós-graduação, construção de curso e conjuntura brasileira: breves reflexões
Resumo: Este ensaio analisa as particularidades do processo de construção do Programa de Mestrado Acadêmico em Serviço Social e
Desenvolvimento Regional (PPGSSDR), vinculado à Universidade Federal Fluminense. Propõe uma interlocução com as discussões
sobre as principais modificações na política de ensino superior no Brasil. Apresenta o estado da arte do referido Programa, pensando
seus principais desafios e estratégias para sua consolidação. As problematizações são elaboradas a partir da bibliografia sobre a temática,
da análise documental dos materiais produzidos pela CAPES, pela Universidade Federal Fluminense e pela ABEPSS, incluindo o
projeto político pedagógico do curso.
Palavras-chaves: Pós-graduação. Serviço Social. Conjuntura brasileira.
Graduate Studies, course and syllabus design and Brazilian scenario: some brief thoughts
Abstract: This paper looks into particular aspects of the design of the Academic Masters Degree Program in Social Work and Regional
Development (PPGSSDR) of the Fluminense Federal University. It presents the debate about the main changes in the higher education
policy in Brazil and describes the state of the art of the above-mentioned Program, while considering the main strategies and challenges
to its consolidation. Problematizations are compiled from the literature on the theme and documental analysis of materials produced by
CAPES, by the Fluminense Federal University and by ABEPSS (Brazilian Association for Research and Education in Social Work),
including the political/pedagogical project of the program.
Keywords: Graduate Studies. Social Work. Brazilian scenario.
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1982-02592017v20n2p245

Para continuar a ler

PEÇA SUA AVALIAÇÃO

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT