Raimundo Lúlio, a Idade Média global e o ensino de História: perspectivas de abordagem

AutorGuilherme Queiroz de Souza
CargoUniversidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Departamento de História, João Pessoa, PB, Brasil
Páginas531-557
Esboços, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 531-557, maio/ago. 2021.
ISSN 2175-7976 DOI https://doi.org/10.5007/2175-7976.2021.e76832
artigo
original
531/635
RAIMUNDO LÚLIO, A IDADE MÉDIA
GLOBAL E O ENSINO DE HISTÓRIA:
PERSPECTIVAS DE ABORDAGEM
Ramon Llull, the Global Middle Ages, and the Teaching of History:
possible approaches
Guilherme Queiroz de Souzaa
https://orcid.org/0000-0003-4668-8384
E-mail: guilhermehistoria@yahoo.com.br
a Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes,
Departamento de História, João Pessoa, PB, Brasil
histórias em contextos globais
Esboços, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 531-557, maio/ago. 2021.
ISSN 2175-7976 DOI https://doi.org/10.5007/2175-7976.2021.e76832 532/635
RESUMO
Detratores e enaltecedores da Idade Média concordam com o fato de que ela é uma etapa do passado da
Europa. O objetivo deste artigo é superar essa perspectiva, articulando a Idade Média global ao ensino
de história. Para isso, algumas categorias, como integração, conexão e interação, serão mobilizadas
para a compreensão de uma experiência de globalidade. Seguiremos os passos de Raimundo Lúlio (c.

e traduzida no Brasil. A trajetória e o pensamento de Lúlio, contudo, foram pouco aproveitados no
ensino de história. Com o propósito de oferecer caminhos e possibilidades, analisaremos o potencial de
 corpus luliano,
indicando perspectivas de abordagem para a atuação docente e elaborando materiais didáticos.
PALAVRAS-CHAVE
Raimundo Lúlio. Idade Média global. Ensino de história.
ABSTRACT
Those who detract and those who extol the Middle Ages agree that it is a phase in Europe’s past. The
purpose of this article is to move beyond this perspective, linking the Global Middle Ages to the Teaching
of History. For this, some concepts such as integration, connection, and interaction will be used to
understand an experience of globality. We will follow the trajectory of Ramon Llull (ca. 1232-1316),
Majorcan philosopher whose extensive and multi-faceted body of work has been increasingly translated
and researched in Brazil. However, teachers of History rarely use Llull’s trajectory and ideas in their
        
the philosopher and of some children’s and youth adaptations of the Lullian corpus, indicating teaching
approaches and creating teaching materials.
KEYWORDS
Ramon Llull. Global Middle Ages. Teaching of History.

Para continuar a ler

PEÇA SUA AVALIAÇÃO

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT