The current influence of social media on democratic debate, political parties and electioneering

AutorMateus de Oliveira Fornasier - Gustavo Silveira Borges
CargoProfessor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu (Mestrado e Doutorado) em Direitos Humanos da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí-RS, Brasil) - Professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu (Mestrado) da Universidade do Extremo Sul Catarinense, UNESC (Criciúma-SC, Brasil)
Páginas73-102
Licenciado sob uma Licença Creative Commons
Licensed under Creative Commons
The current inuence of social media on democratic
debate, political parties and electioneering
A inuência das mídias sociais sobre o debate democrático, os
partidos políticos e as campanhas eleitorais na atualidade
MATEUS DE OLIVEIRA FORNASIER I, *
I Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí, Rio Grande do Sul, Brasil)
mateus.fornasier@unijui.edu.br
http://orcid.org/0000-0002-1617-4270
GUSTAVO SILVEIRA BORGES II, **
II Universidade do Extremo Sul Catarinense (Criciúma, Santa Catarina, Brasil)
gustavoborges@hotmail.com
https://orcid.org/0000-0001-9673-4321
Recebido/Received: 26.10.2021 / October 26th, 2021
Aprovado/Approved: 28.04.2022 / April 28th, 2022
Revista de Investigações Constitucionais
ISSN 2359-5639
DOI: 10.5380/rinc.v9i1.83460
Rev. Investig. Const., Curitiba, vol. 9, n. 1, p. 73-102, jan./abr. 2022. 73
Como citar esse artigo/How to cite this article: FORNASIER, Mateus de Oliveira; BORGES, Gustavo Silveira. The current inuence
of social media on democratic debate, political parties and electioneering. Revista de Investigações Constitucionais, Curitiba,
vol. 9, n. 1, p. 73-102, jan./abr. 2022. DOI: 10.5380/rinc.v9i1.83460.
* Professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu (Mestrado e Doutorado) em Direitos Humanos da Universidade Re-
gional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí-RS, Brasil). Doutor em Direito pela Universidade do Vale do Rio dos
Sinos (Unisinos, Brasil), com Pós-Doutorado pela University of Westminster (Reino Unido). E-mail: mateus.fornasier@unijui.edu.br.
** Professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu (Mestrado) da Universidade do Extremo Sul Catarinense – UNESC
(Criciúma-SC, Brasil). Doutor em Direito pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com Pós-Doutorado em Direito
pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos - (UNISINOS). E-mail: gustavoborges@hotmail.com.
Abstract
This article provides an overview on how digital social
media inuences the debate and some of the major
democratic organizations — namely political parties and
electioneering campaigns. Its specic objectives are: i) to
expose the debate about the democratic essence (or not)
of the internet; ii) to analyze risk factors for democracy
brought about by the digitization of social communica-
tions; iii) to study the transformations brought by the
Internet to political parties and electoral campaigns. Re-
sults: i) what will dene if there will still be the possibility
of some democratic degree in the use of the internet will
Resumo
Este artigo apresenta um panorama geral de como as mí-
dias sociais digitais inuenciam o debate e algumas das
principais organizações democráticas — notadamente,
partidos políticos e campanhas eleitorais. Tem como objeti-
vos especícos: i) expor o debate Acerca da essência demo-
crática (ou não) da internet; ii) analisar fatores de risco à de-
mocracia trazidos pela digitalização das comunicações so-
ciais; iii) estudar transformações trazidas pela internet aos
partidos políticos e às campanhas eleitorais. Resultados:
i) o que denirá se ainda haverá a possibilidade de algum
grau democrático no uso da internet será a predominância
MATEUS DE OLIVEIRA FORNASIER | GUSTAVO SILVEIRA BORGES
Rev. Investig. Const., Curitiba, vol. 9, n. 1, p. 73-102, jan./abr. 2022.
74
be the predominance of the forces (consumerist or com-
munitarian) that build it; ii) immediacy, lack of modera-
tion, lack of search for conformity and balance, anti-dem-
ocratic technological strategies and technological colo-
nialism expose the democratic debate to great risks of
degradation; iii) participatoryism and disintermediation
are ideological features of the new digitized parties that,
at heart, hide a centralization around charismatic gures
without a stable and fully denable electoral platform.
It has a hypothetical-deductive method of procedure,
qualitative approach, and bibliographic-documentary
research technique.
Keywords: internet; democracy; risk; political parties;
election campaigns.
CONTENTS
1. Introduction; 2. Social media and internet: democratic public sphere? 3. Social media and risks to de-
mocracy; 4. Risks to democratic voting processes oered by social media; 5. Conclusion; 6. References.
1. INTRODUCTION
The Freedom on the Net 2019 report1 brings alarming news to internet users
concerned about the democratic character of the web: several countries that live in
regimes considered democratic (among them Brazil, where, in the last election of 2018,
fake news, false images and conspiracy theories proliferated on YouTube, WhatsApp
and other social networks) presented a decline in the quality of democracy exercised
on the internet — mainly related to freedom of expression on the web and its conse-
quences. According to data from the report, more than 3.8 billion people have access
to the internet in the world. And of those users, 71% live in countries where individuals
have been detained or imprisoned for publishing content on political, social or religious
issues; 65% live in countries where individuals have been attacked or killed for their
online activities since June 2018; 59% live in countries where ocials have deployed
government commentators to handle online discussions; 56% live in countries where
political, social or religious content has been blocked online; 46% live in countries whe-
re the authorities disconnected the internet or mobile networks, usually for political
reasons; 46% live in countries where access to social media platforms has been tempo-
rarily or permanently restricted. Although it is possible to dispute the results of the said
1 FREEDOM HOUSE. Freedom on the net 2019: the crisis of social media. 2019. Available at: https://www.
freedomonthenet.org/sites/default/files/2019-11/11042019_Report_FH_FOTN_2019_final_Public_Down-
load.pdf. Access in April 6th, 2021.
das forças que a constroem (forças consumistas ou forças
comunitárias); ii) imediatismo, falta de moderação, falta
de busca por conformidades e por equilíbrio, estratégias
tecnológicas anti-democráticas e colonialismo tecnológico
expõem o debate democrático a grandes riscos de degra-
dação; iii) o participacionalismo e a desintermediação são
características ideológicas dos novos partidos digitalizados
que, no fundo, escondem uma centralização em torno de
guras carismáticas e sem plataforma eleitoral estável e
plenamente denível. Seu método de procedimento é hi-
potético-dedutivo, de abordagem qualitativa e técnica de
pesquisa bibliográco-documental.
Palavras-chave: internet; democracia; risco; partidos polí-
ticos; campanhas eleitorais.

Para continuar a ler

PEÇA SUA AVALIAÇÃO

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT